Νέους κανόνες για τις διαδικτυακές χρηματοοικονομικές υπηρεσίες, οι οποίες θα επιτρέψουν στους καταναλωτές να υπαναχωρούν από συμβάσεις με ένα απλό “κλικ”, ενεργοποίησε χθες η Ευρωπαϊκή Ένωση. Οι νέοι κανόνες, που τέθηκαν χθες σε ισχύ, αφορούν τις χρηματοοικονομικές υπηρεσίες, που πωλούνται εξ αποστάσεως και στόχος είναι να ενισχύσουν τα δικαιώματα των καταναλωτών και να προωθήσουν τη διασυνοριακή παροχή χρηματοοικονομικών υπηρεσιών στην ενιαία αγορά.
Στη βάση των νέων κανόνων, οι καταναλωτές θα μπορούν, πλέον, να υπαναχωρήσουν από μια σύμβαση με ένα “κλικ”, χάρη στο νέο “κουμπί υπαναχώρησης” που θα εισαχθεί από τους παρόχους υπηρεσιών. Εκτός από την υποχρέωση να παρέχουν σαφέστερους κανόνες σχετικά με την προσυμβατική ενημέρωση, θα έχουν, επίσης, την υποχρέωση να παρέχουν υποστήριξη πελατών από ανθρώπους, όταν η επικοινωνία με μποτ συνομιλίας δεν είναι ικανοποιητική.
Αυτοί οι νέοι κανόνες απορρέουν από την αναθεωρημένη οδηγία του 2002 και αποσκοπούν στην καλύτερη αντιμετώπιση της ψηφιοποίησης του τομέα, των νέων ειδών χρηματοοικονομικών υπηρεσιών και των διαδικτυακών συναλλαγών. Μάλιστα, τα κράτη-μέλη οφείλουν να μεταφέρουν την οδηγία στο εθνικό τους δίκαιο έως τις 19 Δεκεμβρίου 2025.
Το δικαίωμα υπαναχώρησης
Ειδικά σε ό,τι αφορά στο δικαίωμα υπαναχώρησης για εξ αποστάσεως συμβάσεις, που συνάπτονται μέσω online διεπαφής, ο έμπορος θα πρέπει να διασφαλίζει ότι ο καταναλωτής μπορεί, επίσης, να υπαναχωρήσει από τη σύμβαση χρησιμοποιώντας λειτουργία υπαναχώρησης.
Η λειτουργία υπαναχώρησης φέρει την ένδειξη “Πατήστε εδώ για υπαναχώρηση” ή σαφή αντίστοιχη διατύπωση με ευανάγνωστο τρόπο. Επίσης, η λειτουργία υπαναχώρησης είναι συνεχώς διαθέσιμη καθ’ όλη τη διάρκεια της περιόδου υπαναχώρησης και εμφανίζεται ευδιάκριτα στην online διεπαφή και είναι εύκολα προσβάσιμη στον καταναλωτή.
“Η λειτουργία υπαναχώρησης επιτρέπει στον καταναλωτή να αποστείλει ηλεκτρονική δήλωση υπαναχώρησης ενημερώνοντας τον έμπορο για την απόφασή του να υπαναχωρήσει από τη σύμβαση”, αναφέρει η σχετική Οδηγία
“Η λήψη χρηματοοικονομικής υπηρεσίας μπορεί να ενέχει κινδύνους για πολλούς διαφορετικούς λόγους, εάν ο καταναλωτής δεν είναι καλά ενημερωμένος για το προϊόν. Γι’ αυτό διασφαλίσαμε, πλέον, ότι οι καταναλωτές θα μπορούν να γνωρίζουν εκ των προτέρων τους κινδύνους και να προστατεύονται επαρκώς, ιδίως όταν η αγορά των υπηρεσιών αυτών πραγματοποιείται μέσω διαδικτύου”, σχολίασε ο αρμόδιος Επίτροπος για τη Δικαιοσύνη και την Προστασία των καταναλωτών, κ. Ντιντιέ Ρεντέρς.
Ο ίδιος πρόσθεσε: “Γνωρίζουμε ότι οι πληροφορίες, που παρέχουν τα μποτ συνομιλιών, δεν είναι πάντοτε αρκετά σαφείς ή ότι οι πληροφορίες σχετικά με το δικαίωμά σας να υπαναχωρήσετε από μια σύμβαση πρέπει να είναι πιο ορατές. Οι νέοι κανόνες θα βελτιώσουν την κατάσταση για τους καταναλωτές με μια σειρά συγκεκριμένων μέτρων προστασίας, όπως η ύπαρξη ορατού και εύκολα προσβάσιμου κουμπιού για την υπαναχώρηση από σύμβαση”.
Πηγή: www.sepe.gr