Κατά τη διάρκεια των εγκαινίων της έκθεσης στις 9/9/23 και ώρα 19:00 στο καφέ του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου, θα ακουστεί η ανάγνωση του κειμένου του Δίσκου της Φαιστού στη Μινωική Γραφή από τη Δέσποινα Χιωτίδου. Το κείμενο βασίζεται στην «Ανάγνωση» του Δίσκου της Φαιστού από τον Ελληνοβρετανό γλωσσολόγο, πανεπιστημιακό δάσκαλο του Προγράμματος Erasmus του Ελληνικού Μεσογειακού Πανεπιστημίου Ηρακλείου Δρα Γκάρεθ Όουενς, σε συνεργασία με τον Καθηγητή Φωνητικής του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης, Τζον Κόλμαν (2016).
Η απόδοση του κειμένου ηχογραφήθηκε το 2016 στα Χανιά, στο στούντιο του συνθέτη και πιανίστα Γιώργου Λουτσέτη. Θα ακολουθήσει παρουσίαση του κειμένου του Δίσκου της Φαιστού σε ελεύθερη «Ποιητική Μετάφραση» στην ελληνική και αγγλική γλώσσα από τον Γιώργο Λουτσέτη και Γκάρεθ Όουενς αντίστοιχα. Στον εκθεσιακό χώρο θα προβάλλονται ταυτόχρονα τα τέσσερα ψηφιακά μοντέλα των εικονογραμμάτων σε animation (02-12-31-26) τα οποία σύμφωνα με τους Δρα Γκάρεθ Όουενς και John Coleman γεννούν τους συλλαβικούς ήχους: «I-QE-KU-RJA» που σημαίνουν: «Κυοφορούσα Θεότητα» και αναφέρονται πιθανώς στη μινωική Αστάρτη Αφροδίτη. Η άδεια χρήσης της λέξης έλαβε χώρα μετά την ευγενική παραχώρηση του Δρα Γκάρεθ Όουενς. Την εκδήλωση θα ανοίξει με χαιρετισμό η Δρ Ελένη Μούρη, Διευθύντρια του Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών (Π.Μ.Σ.) “Animation” του Πανεπιστημίου Δυτικής Α πικής και θα ακολουθήσει Σύντομη Εισαγωγή του Επιβλέποντα της Μεταπτυχιακής Εργασίας της Κλεοπάτρας Χατζηγιώση, Αναπληρωτή Καθηγητή του (Π.Μ.Σ.) Δρα Σπυρίδωνα Σιάκα, καθώς και παρουσίαση των εκθεμάτων της έκθεσης και των συντελεστών που συνέβαλαν στην πραγματοποίησή της, από την Κλεοπάτρα Χατζηγιώση.
Το ερευνητικό αντικείμενο της Έκθεσης αφορά σε μία ζωγραφική και γλυπτική μεταφορά των 45 εντυπωμένων εικονογραμμάτων του Μινωικού Δίσκου της Φαιστού της 2ης χιλιετίας π.Χ. το οποίο αποτέλεσε και την θεματική της Μεταπτυχιακής μου Εργασίας που πραγματοποιήθηκε στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής με αντικείμενο: ” Αnimation “.
Εστιάζοντας στο εικονόγραμμα Ν (2) του Δίσκου της Φαιστού διερευνήθηκε επίσης μία ψηφιακή τρισδιάστατη επεξεργασία του προπλάσματος αυτού με την μέθοδο της Φωτογραμμετρίας και της Κινούμενης Εικόνας ( Animation), καθώς και τρόποι προβολής του με την χρήση της τεχνολογίας της Επαυξημένης Πραγματικότητας.
Το εικονόγραμμα N (2) προτείνεται με την ονομασία : « Κοννοφόρος», διότι η ονομασία: «κόννος» υποδηλώνει στην αρχαία ελληνική γραμματεία τον τρόπο κουράς κατά τον οποίο αφήνεται λόφος τριχών επί της κορυφής της κεφαλής. Ανάλογες ερμηνείες έχουν οι λέξεις: «σκολλυφόρος», « ο φέρων λόφον, ή όγκον, ή χάσμα επί της κορυφής της κεφαλής », «κορυφαίος», «μακεσίκρανος», «σκιαδηφόρος», «κορυμβοφόρος», «κωνοφόρος» – οι δύο τελευταίες λέξεις χρησιμοποιούνται και επί του θεού Διονύσου.
Λόγω δε του ότι ο Διόνυσος συνοδευόμενος από τον θίασό του αντιστοιχεί στον Κορυφαίο του χορού, ή στον Εξάρχοντα του Διθυράμβου, αλλά και στον Θέσπη που μεταβάλλει τον Εξάρχοντα στον πρώτο Υποκριτή , προέκυψε ο τίτλος του ψηφιακού μοντέλου του «Κοννοφόρου» ως: ‘Synthespian”, όπου ο όρος: ‘Synthespian” προερχόμενος από τις λέξεις: « synthetic +Thespis » , υποδηλώνει επίσης έναν ψηφιακό δραματικό Υπερ-ήρωα.
Τα εκτιθέμενα έργα συνοδεύει ο σχεδιασμός μου ενός ανατροφοδοτούμενου QR του εικονιστικού σημείου Ν (2) του Δίσκου της Φαιστού με πληροφορίες για αρχαίες ερμηνευτικές αποδόσεις της δομής του. Mέσω της διάδρασης του QR με τον θεατή επιτυγχάνεται η σύζευξη της σύγχρονης τέχνης με την αρχαιολογία στο πεδίο της ψηφιακής πολιτιστικής κληρονομιάς (ΑRT- CHAEOLOGY, ή VIRTUAL – HERITAGE).