«Τα Πέντε Κλειδιά της Επιτυχημένης Επιχειρηματικότητας»

Η φύση, ο άνθρωπος, οι πόλεις και οι σχέσεις μας έχουν δομή, θεμέλια και αναλογίες. Με τον ίδιο τρόπο και η επιχείρηση έχει τη δική της αρχιτεκτονική. Δεν είναι μόνο προϊόντα, αριθμοί ή στρατηγικές. Είναι ένας ζωντανός οργανισμός, μια οντότητα που χρειάζεται ισορροπία για να ανθίσει.

Είναι σαν να χτίζει κανείς έναν ναό θεμελιωμένο στα ταλέντα του και διακοσμημένο με τα όνειρά του. Για τις γυναίκες όμως έχει μια ακόμη πιο ιδιαίτερη διάσταση: μοιάζει με γέννα, με δημιουργία ζωής μέσα στον κόσμο.

Η αρχιτεκτονική της επιτυχημένης επιχείρησης αποτελείται από πέντε «κλειδιά». Κάθε κλειδί λειτουργεί ως πυλώνας, ένας μηχανισμός: που στηρίζει ενώ ταυτόχρονα στηρίζεται από αυτά και συνδέεται με αυτά. Μόνο όταν συνεργάζονται αρμονικά, η επιχείρηση αναπνέει, ισορροπεί και ανθίζει.

K1. Το Κλειδί της Άυλης Αρχιτεκτονικής – Ο Σπόρος

Ο σπόρος είναι η αρχική ιδέα. Η φλόγα, η έμπνευση, η αποστολή. Είναι η ψυχή που χρειάζεται γόνιμο έδαφος για να αναπτυχθεί. Αν δεν οριοθετηθεί σωστά, μπορεί να διαλυθεί πριν καν βλαστήσει.
Για να αναπτυχθεί, χρειάζεται σταθερή βάση και τα απαραίτητα στοιχεία που τον υποστηρίζουν – ταλέντα, αξίες και γνώση. Αυτά λειτουργούν σαν θρεπτικά συστατικά που του δίνουν δύναμη για να εξελιχθεί σε προϊόντα, υπηρεσίες και συνεργασίες. Ο σπόρος που συντονίζεται με την υψηλή αποστολή της επιχείρησης εκφράζεται μέσα από υπηρεσίες, προϊόντα και συνεργασίες που υπηρετούν τον άνθρωπο και τη φύση· τότε η επιτυχία συναντά την ευτυχία.

Ερωτήματα που σε καθοδηγούν:
Γιατί θέλω να δημιουργήσω αυτήν την επιχείρηση;
Ποια ταλέντα μου συντονίζονται με τον στόχο της;
Τι ταλέντα χρειάζονται οι άνθρωποι που θα με πλαισιώσουν;
Τι υπηρετεί η επιχείρηση;
Ποια είναι η αποστολή μου ως άνθρωπος και ως επαγγελματίας;

K2. Το Κλειδί της Υλικής Αρχιτεκτονικής – Η Μήτρα

Η μήτρα είναι ο χώρος. Είναι το περιβάλλον μέσα στο οποίο η επιχείρηση παίρνει σάρκα και οστά. Είναι το πεδίο όπου ο άνθρωπος επικοινωνεί με το υλικό και το άυλο.

Το κτήριο, η θέση του, η διαρρύθμιση, τα υλικά, το λογότυπο, τα χρώματα, το brand, το ύφος, το φως, το άρωμα, οι άνθρωποι και τα προϊόντα, όλα αυτά συνθέτουν το φυσικό πρόσωπο της επιχείρησης.

Υπάρχει όμως και μια λεπτοφυής διάσταση που διαμορφώνει την υλική Αρχιτεκτονική. Εκφράζεται μέσα από τη συχνότητα του χώρου, του τόπου. Το αποτύπωμα που φέρει από το παρελθόν του και τη σχέση του με τη φύση γύρω του.
Για παράδειγμα η ασθενής συχνότητα σε μια περιοχή μπορεί να προέρχεται από την ασέβεια προς την φύση (μπαζωμένα ρέματα, πυρκαγιές, πλημμύρες, πολέμους, αδικίες) ή από αποτυχίες των προηγούμενων χρηστών ενός χώρου ή τοξικό ηλεκτρομαγνητικό πεδίο κ.α.
Παρόλο που γνωρίζουμε ότι το 87 % της ζωής μας το περνάμε μέσα σε κτίρια (έρευνα του 2002) κατά πόσον οι σχεδιασμός των χωρών των επιχειρήσεων υπηρετεί την ανώτερη χαρά των ανθρώπων; Κατά πόσο μάς είναι αντιληπτό ότι το κτίσμα, η θέση του, η διαρρύθμισή του, ο σωστός αερισμός του, επιδρούν σε υψηλό βαθμό πάνω στο σώμα, τη σκέψη, την ψυχή και την συμπεριφορά μας;

  • Ερωτήματα που σε καθοδηγούν:
  • Ποιο σημείο και ποια περιοχή υποστηρίζουν την επιχείρησή μου με χαρά και αφθονία;
  • Ποια χρώματα, σχήματα και υλικά συντονίζονται με τη συχνότητα της αφθονίας;
  • Ποιες πλατφόρμες υπηρετούν καλύτερα το έργο μου;
  • Πώς μπορεί ο χώρος να εμπνέει την ομάδα να δίνει τον καλύτερο εαυτό της;
  • Ποια αίσθηση θέλω να αφήνει ο χώρος μου στον επισκέπτη;

K3. Το Κλειδί της Οικονομικής Αρχιτεκτονικής – Η Ανάσα

Το χρήμα δεν είναι μόνο αριθμοί. Αποτελεί την υλική δομή της αξίας που κυκλοφορεί όπως η αναπνοή. Άλλοτε απαλή και ρυθμική, άλλοτε κοφτή και βαριά. Είναι η δομή που επιτρέπει στην επιχείρηση να αναπτυχθεί, να σταθεί και να εξελιχθεί.

Πίσω από τους αριθμούς κρύβεται και η αρχιτεκτονική των πεποιθήσεων. Είναι οι νοοτροπίες που δημιουργήθηκαν από δικές μας εμπειρίες, των προγόνων μας ή της κοινωνίας γύρω από τα χρήματα, την επιτυχία και την αξία της δουλειάς μας και κατ’ επέκταση την αξία μας.

Φράσεις-ταμπέλες που λάβαμε σαν κληρονομιά: «το χρήμα είναι βρώμικο», «φτωχός πλην τίμιος», «είναι δύσκολο να πετύχεις». Και όλα αυτά ριζώνουν στο υποσυνείδητο και καθοδηγούν τις επιλογές μας. Μπορούν να σαμποτάρουν συνεργασίες, επενδύσεις, ακόμη και την ίδια τη ροή της αφθονίας.

Μια υγιής οικονομική δομή οργανώνει καθαρές συμφωνίες και στρατηγικές. Θέτει ισορροπημένα όρια και προσκαλεί συνεργάτες ευθυγραμμισμένους με το όραμα της επιχείρησης, ενώ η νοοτροπία τιμά την αξία του ανθρώπου.

Ερωτήματα που σε καθοδηγούν:

  • Ποια στρατηγική ταιριάζει στην ψυχοσύνθεση και στον σκοπό της επιχείρησής μου;
  • Ποιο μέρος της οικονομικής μου ροής υπηρετεί τον σκοπό και τι τον εμποδίζει;
  • Ποιοι συνεργάτες ενισχύουν τη ροή της αφθονίας;
  • Ποιες πεποιθήσεις με περιορίζουν και πώς μπορώ να τις μετασχηματίσω;
  • Υπάρχει ισορροπία ανάμεσα σε εισοδήματα, έξοδα και επενδύσεις;
  • Τι αλλαγές θα μπορούσαν να κάνουν τη ροή πιο καθαρή, πιο δημιουργική, πιο υποστηρικτική για το όραμά μου;

K4. Το Κλειδί της Αρχιτεκτονικής της Ψυχολογίας – Το Συναίσθημα

Τα συναισθήματα λειτουργούν σαν τον «καιρό». Μπορεί να φέρουν καταιγίδες ή λιακάδα. Η διαχείρισή τους δεν είναι πολυτέλεια, αποτελεί δομικό υλικό – θεμέλιο που καθορίζει την ανθεκτικότητα, τη διάρκεια, την ευρωστία.

Η ανισορροπία προσωπικής- επαγγελματικής ζωής, η έλλειψη διάκρισης και διαίσθησης, η έλλειψη αυτοεκτίμησης, η έλλειψη γνώσης της αυτοδιαχείρισης του άγχους, του θυμού, του φόβου, του χρόνου και των ορίων είναι ικανές να βουλιάξουν μια επιχείρηση.

Ο υψηλός δείκτης νοημοσύνης (IQ) δεν αρκεί.Η συναισθηματική και πνευματική νοημοσύνη (EQ & SQ) ηγούνται της διαχείρισης σχέσεων μεταξύ συνεργατών, πελατών και έκτακτων δυσκολιών και καταστροφών.

Το συναίσθημα λειτουργεί σαν το νερό: ρέει ανάμεσα στον επιχειρηματία, την ομάδα, τον χώρο, τα προϊόντα, τους πελάτες. Μπορεί να θρέψει ή να διαβρώσει. Να στηρίξει ή να πνίξει.

Όταν η ροή είναι καθαρή και ισορροπημένη, η ομάδα λειτουργεί με αρμονία και η επιχείρηση ανθίζει. Το συναίσθημα, όταν είναι σε ισορροπία, γίνεται ο αόρατος δεσμός που κρατά την ομάδα ενωμένη και το όραμα ζωντανό.

Ερωτήματα που σε καθοδηγούν:

  • Πώς αντιδρώ στις δυσκολίες; Με άγχος ή με ψυχραιμία;
  • Πόσο χώρο δίνω σε χαρά και έμπνευση στην καθημερινότητα;
  • Υπάρχει συναισθηματική ασφάλεια στην ομάδα μου;
  • Πόσο αφήνω τα αρνητικά συναισθήματα να επηρεάσουν τις αποφάσεις μου;
  • Ποιο συναίσθημα θέλω να είναι η «υπογραφή» της επιχείρησής μου;

Για να κατανοήσουμε καλύτερα αυτά τα κλειδιά, αρκεί να θυμηθούμε μια αλήθεια που οι αρχαίοι πολιτισμοί γνώριζαν καλά:



Οι Τέσσερις Θεμελιώδεις Αρχές της Δημιουργίας

Όλα τα κλειδιά συνδέονται με τα τέσσερα αρχέτυπα της δημιουργίας: Γη, Αέρας, Φωτιά, Νερό.
Ο Πλάτων δίδαξε ότι το Σύμπαν οικοδομείται πάνω σε αυτά τα τέσσερα στοιχεία. Ο Εμπεδοκλής μίλησε για τους διαφορετικούς συνδυασμούς αυτών των στοιχείων. Η αγάπη τα ενοποιεί ενώ η έλλειψή της τα διαχωρίζει. Οι ίδιες αρχές συναντώνται στις φιλοσοφικές προσεγγίσεις και πρακτικές και άλλων ανεπτυγμένων πολιτισμών όπως όπως οι 9 σχολές του Feng Shui και η Παραδοσιακή Κινέζικη Ιατρική.

  • Φωτιά: Ο σπόρος, η ιδέα.


  • Γη: Η μήτρα, η ύλη.


  • Αέρας: Η ανάσα, η οικονομική ροή.


  • Νερό: Το συναίσθημα.



Ανθρωπος, χώρος και Γη είναι συγκοινωνούντα δοχεία. Στην υγιή ροή μεταξύ τους όλα ανθίζουν. Όταν όμως αυτή εμποδίζεταi, οι άνθρωποι βιώνουν ελλείψεις, η υλοποίηση μπλοκάρει και δημιουργείται ένας φαύλος κύκλος αδυναμίας.

Είναι θαυμάσιο πως όταν εξετάζουμε μια επιχείρηση, αποκαλύπτονται υπέροχες πληροφορίες για τον άνθρωπο και την αξία του. Μπορεί όλα αυτά να μοιάζουν σύνθετα, όμως η αλήθεια είναι πως κάθε ανισορροπία μπορεί να μετατραπεί σε ευκαιρία. Υπάρχουν εργαλεία, άνθρωποι και γνώσεις που επαναφέρουν το νήμα.

Η αρχιτεκτονική μιας επιχείρησης δεν είναι στατική· είναι ένας ζωντανός οργανισμός που μπορεί πάντα να ανασχεδιαστεί, να αναγεννηθεί, να ευθυγραμμιστεί και να ανθίσει.

Κάθε άνθρωπος που δημιουργεί μια επιχείρηση γίνεται αρχιτέκτονας ενός οράματος. Δεν οικοδομεί μόνο ένα επαγγελματικό σχήμα, αλλά χτίζει μια γέφυρα ανάμεσα στο δικό του ταλέντο και στην κοινωνία.

Αν όλα γύρω μας είναι Αρχιτεκτονική, τότε αξίζει να σταθείς με περιέργεια και τρυφερότητα απέναντι στην επιχείρησή σου. Να τη δεις σαν έναν ζωντανό οργανισμό που συνδέεται με την ψυχή σου και να την ρωτήσεις:

Πώς θέλεις να μοιάζει το οικοδόμημα που αφήνεις ως αποτύπωμα στον κόσμο;

Το δικό σου οικοδόμημα μπορεί να έχει σταθερότητα, φως, καθαρότητα και καρδιά γεμάτη χαρά. Αφθονία.

Το ταξίδι ξεκινά τώρα – με το πρώτο κλειδί.


Κοινοποίησε αυτό το άρθρο:

Περισσότερα άρθρα

Διαβάστε το τελευταίο τεύχος