COCO CHANEL: μια «σχολή» αριστείας στο μάρκετινγκ

Δεν υπάρχει ίσως τίποτα πιο σημαντικό για μια επιχείρηση, ένα εμπορικό σήμα ή και ένα προϊόν από το να καταστεί στην πορεία του χρόνου συνώνυμο του αντικειμένου που αντιπροσωπεύει. Στο μάρκετινγκ κάτι τέτοιο είναι ισοδύναμο ενός Όσκαρ. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, το πασίγνωστο αναψυκτικό στο οποίο αναφερόμαστε όταν εννοούμε ένα ρόφημα με ανθρακικό. Στον δημιουργικό και επιχειρηματικό χώρο της μόδας τέτοια «αριστεία» στο μάρκετινγκ επέδειξε διαχρονικά μόνο μια γυναίκα: η ανεπανάληπτη Coco Chanel.

Η μικροσκοπική Γαλλίδα με την πολυκύμαντη ζωή, όχι μόνο κυριάρχησε για σχεδόν 60 χρόνια στον χώρο της υψηλής ραπτικής, δημιουργώντας κομμάτια τα οποία με το που έβγαιναν στις πασαρέλες γίνονταν αμέσως κλασικά, αλλά έγινε η ίδια συνώνυμο της κομψότητας, της θηλυκότητας και του στυλ. Ακόμη και σήμερα, το ταγέρ, το άνετο παντελόνι, το καρέ κοντό μαλλί, το καπέλο και το μικρό μαύρο φόρεμα συνδέονται στη συνείδηση των γυναικών με το περιζήτητο λογότυπο του Οίκου. Οι δημιουργίες του σε ρούχα, κοσμήματα και αξεσουάρ προορίζονταν ανέκαθεν για τις σύγχρονες γυναίκες κάθε εποχής, που ήθελαν να κάνουν με την παρουσία τους ένα statement.

Η Gabrielle Bonheur Chanel γεννήθηκε τον Αύγουστο του 1883 στη δυτική Γαλλία. Είναι χαρακτηριστικό ότι το μεσαίο όνομά της σημαίνει στα γαλλικά «ευτυχία». Ο πατέρας της ήταν πλασιέ ρούχων και εσωρούχων, ενώ η μητέρα της έπλενε τα ρούχα σε ένα φιλανθρωπικό ίδρυμα. Με κάποιο τρόπο και οι δύο γονείς της είχαν επαγγελματική σχέση με τον ρουχισμό. Όταν πέθανε η μητέρα της, η Gabrielle μπήκε εσωτερική σε ένα ίδρυμα και εκεί έμαθε την τέχνη για να γίνει μοδίστρα.

COCO CHANNEL, Women In Business & Science, Wibmagazine, Wibsmagazine

Παράλληλα, τραγουδούσε σε ένα κλαμπ στο Παρίσι, όπου και της κόλλησαν το παρατσούκλι Coco.

Τα πρώτα της σχέδια στον κόσμο της μόδας χρηματοδοτήθηκαν το 1906 από έναν Άγγλο λοχαγό, μέλος της υψηλής αγγλικής κοινωνίας. Το 1913 η Chanel άνοιξε ένα μικρό κατάστημα στη Ντοβίλ, στο οποίο πουλούσε τα καπέλα που έφτιαχνε. Πολύ σύντομα στην κολεξιόν των καπέλων προστέθηκαν πουλόβερ, φούστες και διάφορα αξεσουάρ. Ένα χρόνο αργότερα άνοιξε το πρώτο της κατάστημα στο Παρίσι και το 1916 ίδρυσε τον οίκο μόδας Chanel. Γνωρίζοντας μια επιτυχία που σίγουρα δεν την περίμενε ούτε η ίδια, μέσα σε 5 χρόνια από την ίδρυση του οίκου της ή Chanel είχε επιβληθεί στο χώρο του γυναικείου ντυσίματος. Σχεδίαζε ρούχα που ήταν απλά και άνετα και θεωρούνταν επαναστατικά για τις απλές γραμμές τους, οι οποίες παρέπεμπαν σε ένα ελεύθερο, άνετο, δραστήριο τρόπο ζωής. Στόλιζε τα ρούχα της με πολύ εντυπωσιακά ψεύτικα κοσμήματα σε μια εποχή που το φο μπιζού ήταν ακόμη σχετικά άγνωστος όρος. Σε εκείνες τις συλλογές, εκτός από το θρυλικό μικρό μαύρο φόρεμα, λάνσαρε τις κοντές πλισέ φούστες, τα παντελόνια για πρωί και βράδυ και τα υπέρκομψα ταγέρ. Το 1922 κυκλοφόρησε ένα άλλο εμβληματικό προϊόν που έγινε ταυτόσημο με το όνομα της: Το περίφημο άρωμα Chanel Νο 5 που εξακολουθεί ακόμα και σήμερα να παραμένει σύμβολο των φίνων γαλλικών αρωμάτων. Το 1935 η σπουδαία δημιουργός επιβεβαίωσε το επιχειρηματικό της δαιμόνιο, μπαίνοντας στην παραγωγή ρούχων, κυρίως από ύφασμα ζέρσεϊ, σε ένα δικό της εργοστάσιο.

Ο οίκος της Chanel έγινε από τους μεγαλύτερους στο Παρίσι και φυσικά στη Γαλλία, με κύκλο εργασιών που ξεπερνούσε τα 100 εκατομμύρια γαλλικά φράγκα, με ιδιόκτητα εργοστάσια παραγωγής υφασμάτων, αρωμάτων και κοσμημάτων και με πάνω από τρεισήμισι χιλιάδες άτομα προσωπικό. Το 1938, όταν ξεκίνησε η γερμανική κατοχή στη Γαλλία, η Coco έκλεισε τις επιχειρήσεις της, αφήνοντας χιλιάδες ανθρώπους στον δρόμο. Εκείνη την περίοδο κατηγορήθηκε για ιδιαίτερες σχέσεις με τους ναζί –κάτι όμως που δεν τεκμηριώθηκε και ούτε έγινε ποτέ δικαστική έρευνα σε βάρος της. Το 1954, σε έναν καινούριο πια κόσμο, η Coco Chanel επέστρεψε στις πασαρέλες της υψηλής ραπτικής, παρουσιάζοντας το κλασικό ταγέρ με τη χαρακτηριστική ζακέτα χωρίς πέτα, στολισμένη με σιρίτια, που βρήκε ιδανικό μοντέλο, μεταξύ άλλων, στο πρόσωπο της Τζάκι Κένεντι-Ωνάση. Η μεγάλη δημιουργός πέθανε στο Παρίσι τον Ιανουάριο του 1971, στα 87 της χρόνια. Ωστόσο, μέχρι σήμερα το όνομά της δεν έχει χάσει ούτε μια αχτίδα από τη λάμψη του και ο Οίκος της εξακολουθεί να παραμένει πιστός στο στυλ Chanel και να είναι συνώνυμος με τη θηλυκότητα, την κομψότητα και το στυλ. Αυτή η μοναδική γυναίκα δεν υπήρξε μόνο μια από τις ανεπανάληπτες ιέρειες της μόδας διαχρονικά, αλλά και μια πανέξυπνη επιχειρηματίας που κατάφερνε να προσθέτει συνεχώς αξία στις επιχειρήσεις και στις δημιουργίες της, υποστηρίζοντας ότι για να είναι κανείς αναντικατάστατος πρέπει να είναι πάντα διαφορετικός –κάτι που η ίδια τηρούσε κάθε μέρα της ζωής της.

Κοινοποιήστε αυτο το άρθρο:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Περισσότερα άρθρα:

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

«Επενδύσεις στην Ελλάδα & Αναπτυξιακή Προοπτική – 2022» Υπό την αιγίδα και της Περιφέρειας Αττικής

  Υπό την αιγίδα και της Περιφέρειας Αττικής πραγματοποιήθηκε το 9ο Στρατηγικό Συνέδριο «Επενδύσεις στην Ελλάδα & Αναπτυξιακή Προοπτική – 2022» του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών

Περισσότερα»
ΓΥΝΑΙΚΕΙΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ

Γυναίκες στη Ναυτιλία

Μελίνα Τραυλού, Σεμίραμις Παληού, Ειρήνη Νταϊφά, Έλπη Πετράκη, Δέσποινα Παναγιώτου – Θεοδοσίου: πέντε σημαντικές προσωπικότητες, πέντε γυναίκες επικεφαλής σε πέντε σημαντικούς φορείς της ναυτιλίας. Δίπλα

Περισσότερα»
Uncategorized

Η εταιρεία ELICA SA του Ομίλου Κοπελούζου παρουσίασε το εμβληματικό έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης Αιγύπτου – Ελλάδας, στην Παγκόσμια Διάσκεψη των Ηνωμένων Εθνών για την κλιματική αλλαγή COP27

Υπό την αιγίδα του Ελληνικού Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας και με τη συμμετοχή του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Κώστα Σκρέκα, του Υπουργού Ενέργειας της

Περισσότερα»
ΓΥΝΑΙΚΕΙΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ

Γυναικεία Επιχειρηματικότητα: Τι χρειάζεται μια γυναίκα για να ξεκινήσει το «ταξίδι»;

Και μόνο ο όρος «Γυναικεία Επιχειρηματικότητα» ενέχει ένα γλωσσικό σεξισμό. Φυσικά και η επιχειρηματικότητα είναι μία, αλλά αυτό δεν αναιρεί το γεγονός ότι μια γυναίκα

Περισσότερα»