Το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιά υπενθυμίζει ένα, διαχρονικής αξίας, απόφθεγμα του Σοφοκλή «ενός κακού αρχομένου, μύρια έπονται», που απλά τονίζει ότι, όταν αρχίζει ένα κακό, ακολουθούν και πολλά άλλα. Μετά, λοιπόν, τον πόλεμο στη Μαύρη Θάλασσα, τον πόλεμο στην Ανατολική Μεσόγειο, ακολούθησε μια νέα πολεμική κατάσταση στην Ερυθρά Θάλασσα. Το γεγονός ότι υπάρχουν στρατηγικοί και γεωπολιτικοί δεσμοί μεταξύ διαφόρων περιοχών και οργανώσεων της Μέσης Ανατολής, επιβεβαιώνεται με τους Υεμένιους ισλαμιστές σιίτες Χούθι, που συνδέονται με την οργάνωση παλαιστινιακού ανταρτοπόλεμου Χαμάς, που ελέγχει τη Λωρίδα της Γάζας. Οι σχέσεις μεταξύ των δύο οργανώσεων είναι σύνθετες και συχνά επηρεάζονται από διάφορους παράγοντες, αφού έχουν κοινά γεωπολιτικά συμφέροντα, ιδίως όσον αφορά στην αντίσταση κατά ορισμένων περιφερειακών δυνάμεων και την υποστήριξη από εξωτερικούς παράγοντες. Και οι δύο οργανώσεις έχουν λάβει υποστήριξη από το Ιράν, παρά το γεγονός ότι βρίσκονται σε διαφορετικές γεωγραφικές περιοχές και δεν πάνε πάντα «χέρι χέρι», αφού οι σχέσεις μεταξύ τους έχουν εξελιχθεί και αλλάξει με την πάροδο του χρόνου. Οι Χούθι, οι οποίοι υποστηρίζονται από το Ιράν, έχουν ανάμειξη σε διάφορες περιοχές της Μέσης Ανατολής. Το Ιράν παρείχε στήριξη στους Χούθι κατά τη διάρκεια της εμπόλεμης σύγκρουσης στην Υεμένη προσφέροντάς τους, τόσο πολιτική, όσο και στρατιωτική υποστήριξη. Παραταύτα, η σύνδεση μεταξύ της εμπόλεμης κατάστασης στη Γάζα και των Χούθι, καθώς και του Ιράν, είναι περισσότερο στο πλαίσιο ενός ευρύτερου γεωπολιτικού και περιφερειακού πεδίου. Είναι σημαντικό να λαμβάνεται υπόψη η πολυπλοκότητα των πολιτικών και γεωπολιτικών δυνάμεων που επηρεάζουν αυτές τις σχέσεις, όπως η στάση της Χεζμπολάχ που, επίσης, έχει σχέση εξάρτησης με τη Τεχεράνη, ώστε η δομική αποσταθεροποίηση της Ερυθράς να είναι παροδική.
Όποιοι και αν είναι πραγματικοί λόγοι, μια εμπόλεμη κατάσταση στην Ερυθρά Θάλασσα και η αδυναμία ασφαλούς διέλευσης των πλοίων από τη Διώρυγα του Σουέζ δημιουργούν σοβαρές επιπτώσεις σε διεθνείς οικονομικές και εμπορικές δραστηριότητες. Η Διώρυγα του Σουέζ έχει σημαντική γεωπολιτική σημασία για την Ευρώπη και το λιμάνι του Πειραιά. Η διώρυγα αποτελεί κλειδί για τον εμπορικό ναυτικό δρόμο που συνδέει τη Μεσόγειο με τη Νότιο Ασία, καθιστώντας τον Πειραιά ένα σημαντικό λιμάνι κόμβο για τις θαλάσσιες μεταφορές και το εμπόριο. Επιπλέον, η γεωπολιτική θέση του Πειραιά ενισχύει τη στρατηγική σημασία της Ελλάδας ως πύλης εισόδου στην Ευρώπη, από θαλάσσια και εμπορική άποψη. Οι πλειονότητες των πλοίων που μεταφέρουν εμπορεύματα μεταξύ Ευρώπης, Ασίας και Αφρικής χρησιμοποιούν τη Διώρυγα του Σουέζ και μια διακοπή αυτής της διέλευσης θα οδηγούσε σε αύξηση του κόστους και της διάρκειας των μεταφορών, επηρεάζοντας το παγκόσμιο εμπόριο. Επιπλέον, μια ακόμη εμπόλεμη κατάσταση στην περιοχή θα μπορούσε να έχει σοβαρές επιπτώσεις στην ασφάλεια, με δυνητικό κύκλο επιδείνωσης των γεωπολιτικών σχέσεων και της σταθερότητας. Η Διώρυγα του Σουέζ, εκτός από τη μεταφορά τεράστιων όγκων εμπορευματοκιβωτίων και 9 εκατ. βαρελιών πετρελαίου ημερησίως, συνδέεται σημαντικά και με τη παραγωγή φυσικού αερίου στον Κόλπο του Περσικού και τη Νότια Ασία, που εξάγουν φυσικό αέριο προς την Ευρώπη και άλλες περιοχές, χρησιμοποιώντας τη Διώρυγα. Η διέλευση του φυσικού αερίου είναι σημαντική για τη διασφάλιση της ενεργειακής ασφάλειας και της ποικιλίας των πηγών εφοδιασμού σε περιοχές παραλαβής φυσικού αερίου, όπως η Ευρώπη, που εξαρτάται από την ασφαλή λειτουργία της Διώρυγας για την κάλυψη των ενεργειακών αναγκών της.
Ο προέδρος του Ε.Β.Ε.Π., Βασίλης Κορκίδης, επισημαίνει πως οι πάντες επιθυμούν να μην συνεχιστεί η διαταραχή με τις επιθέσεις στην Ερυθρά Θάλασσα σε εμπορικά πλοία που διέρχονται από την Διώρυγα του Σουέζ με προορισμό την Μεσόγειο και το λιμάνι του Πειραιά, καθώς οι επιπτώσεις σε κόστος για το θαλάσσιο εμπόριο και την ευρωπαϊκή οικονομία θα είναι πολύ μεγάλη. Ο κ. Κορκίδης σημειώνει πως η μηνιαία διέλευση καθαρού φορτίου από το Σουέζ είναι άνω των 100 εκατ. τόνων που αντιστοιχεί σε 1,4 εκατ. εμπορευματοκιβώτια, πλήττοντας, πρωτίστως, το μεγαλύτερο λιμάνι της Μεσογείου, τον Πειραιά, που υποδέχεται εβδομαδιαίως 50.000 κοντέινερς διερχόμενα από το Σουέζ. Σε αναμονή, λοιπόν, των εξελίξεων, ο πρόεδρος του Ε.Β.Ε.Π. εύχεται να υπάρξει ταχεία αποκλιμάκωση της έντασης και να αποφευχθεί η «τέλεια καταιγίδα» κόστους και χρόνου μεταφοράς εμπορευμάτων, που προβλέπει πως το παγκόσμιο εμπόριο μεταφοράς αγαθών με κοντέινερ θα συρρικνωθεί κατά 3%. Διανύουμε μια περίοδο που το παγκόσμιο εμπόριο έχει ανάγκη από ηρεμία και η εφοδιαστική αλυσίδα δεν επιθυμεί γεωπολιτικές καταστάσεις, που εντείνουν τις πληθωριστικές πιέσεις. Ας ελπίσουμε, πως το ένα κακό δεν θα φέρει το άλλο και πως το «ντόμινο» της αύξησης των ναύλων, του μεταφορικού κόστους των προϊόντων, των καθυστερήσεων παράδοσης και των ανατιμήσεων αγαθών, θα είναι περιορισμένης και ελεγχόμενης εμβέλειας. Τέλος, ο πρόεδρος του Ε.Β.Ε.Π., Βασίλης Κορκίδης, θεωρεί πως, ορθώς, η Ελλάδα αποφάσισε να συμμετάσχει στη πολυεθνική επιχείρηση «Θεματοφύλακας της Ευημερίας», ώστε να αποκατασταθεί σύντομα η κανονικότητα και η ασφάλεια της ναυσιπλοΐας στην Ερυθρά Θάλασσα.