Η ΕΕ επιθυμεί μία απλούστερη Ενιαία Αγορά ώστε οι επιχειρήσεις να διαλέξουν την Ευρώπη

Στις 21 Μαΐου 2025, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή παρουσίασε τη Στρατηγική για την Ενιαία Αγορά για να δημιουργήσει μια πιο απλή, χωρίς εμπόδια και ισχυρή Ευρωπαϊκή αγορά. Η Στρατηγική αυτή προτείνει τολμηρές ενέργειες για να ελαττωθούν τα υπάρχοντα εμπόδια, που περιορίζουν το εμπόριο και τις επενδύσεις εντός Ευρωπαϊκής Ένωσης, βοηθάει τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις να λειτουργούν και να κλιμακώνουν τις δραστηριότητές τους, και ανακουφίζει τις επιχειρήσεις προωθώντας τη ψηφιοποίηση. Η Στρατηγική καλεί τα κράτη-μέλη να συμβάλλουν, με τις δικές τους δράσεις,  για να καταστεί η αγορά της Ε.Ε. η καλύτερη επιλογή για τις εταιρείες, τους εργαζομένους και τους καταναλωτές.

Στη σημερινή πραγματικότητα, που χαρακτηρίζεται από οικονομική αστάθεια και από εμπορικές εντάσεις, η Ευρωπαϊκή αγορά είναι ο βασικός παράγοντας της ανταγωνιστικότητάς μας. Η Ευρωπαϊκή αγορά έχει αυξήσει το Ακαθάριστο Ευρωπαϊκό Προϊόν  της Ευρωπαϊκής Ένωσης, κατά τουλάχιστον 3-4% και έχει δημιουργήσει 3,6 εκατομμύρια δουλειές, από την έναρξη της λειτουργίας της. Η περαιτέρω ολοκλήρωση της Ενιαίας Αγοράς μπορεί να διπλασιάσει τα ήδη επιτευχθέντα κέρδη.

Η Στρατηγική της Ενιαίας Αγοράς επικεντρώνεται σε ποικίλες προτεραιότητες:

Άρση των εμποδίων: Αναγνωρίζοντας την ανάγκη να καταβληθούν προσπάθειες για την άρση όλων των εμποδίων, η Στρατηγική επικεντρώνεται στην εξάλειψη των 10 χειρότερων εμποδίων, που αναφέρθηκαν από τις επιχειρήσεις: περίπλοκες διαδικασίες για την ίδρυση και λειτουργία επιχειρήσεων, σύνθετοι κανόνες της Ε.Ε., έλλειψη ανάληψης ευθύνης από τα κράτη-μέλη, περιορισμένη αναγνώριση των επαγγελματικών προσόντων, έλλειψη κοινών προτύπων, κατακερματισμένοι κανόνες για τις συσκευασίες, έλλειψη συμμόρφωσης των προϊόντων, περιοριστικοί και αποκλίνοντες κανόνες των εθνικών υπηρεσιών, απαιτητικοί κανόνες για την τοποθέτηση των εργαζομένων σε τομείς χαμηλότερου κινδύνου, αδικαιολόγητοι περιορισμοί εφοδιασμού περιοχών, που προκαλούν υψηλές τιμές στους καταναλωτές.

Αυτοί είναι οι λόγοι, που σύμφωνα με τις επιχειρήσεις, εμποδίζουν περισσότερο την ελεύθερη κυκλοφορία προϊόντων και υπηρεσιών και δυσκολεύουν τις επιχειρήσεις και τους πολίτες να επωφεληθούν πλήρως από την Ενιαία Αγορά της Ευρώπης. Έχουν προσδιοριστεί μέσα από διαβουλεύσεις με τα ενδιαφερόμενα μέλη. Η άρση τους θα ενισχύσει την ελεύθερη κυκλοφορία ασφαλών προϊόντων, τη διασυνοριακή παροχή υπηρεσιών και την απλουστευμένη ίδρυση και λειτουργία των επιχειρήσεων σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση.

Νέα δυναμική στον τομέα υπηρεσιών της Ευρώπης: οι υπηρεσίες αποτελούν το μεγαλύτερο μέρος της Ευρωπαϊκής οικονομίας, αλλά η διασυνοριακή τους παροχή βρίσκεται σε στασιμότητα. Η Στρατηγική επικεντρώνεται σε συγκεκριμένους τομείς υπηρεσιών και προτείνει:

Μια νέα  Πράξη για τις Υπηρεσίες Κατασκευών και μία νέα Ευρωπαϊκή Πράξη για τις παραδόσεις αγαθών, για να εκσυγχρονίσει τους κανόνες τόσο στον κατασκευαστικό όσο και στον ταχυδρομικό τομέα.
Διευκόλυνση των υπηρεσιών, που σχετίζονται με τη βιομηχανία, όπως υπηρεσίες εγκατάστασης, συντήρησης και επισκευής.
Υποστήριξη από τα κράτη-μέλη στην απελευθέρωση των ρυθμιζόμενων επιχειρηματικών υπηρεσιών από περιττούς κανονισμούς.
Όλες αυτές οι δράσεις θα συμπληρώσουν τις τρέχουσες πρωτοβουλίες στους τομείς της ενέργειας, των τηλεπικοινωνιών, των μεταφορών και των χρηματοοικονομικών υπηρεσιών.

Υποστήριξη της ανάπτυξης και επέκτασης των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων: Προκειμένου να βοηθήσει τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις να αξιοποιήσουν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τις ευκαιρίες της Ενιαίας Αγοράς, η Επιτροπή εισάγει έναν νέο ορισμό για εταιρείες μικρής και μεσαίας κεφαλαιοποίησης (SMCs), επεκτείνοντας ορισμένα από τα οφέλη που παρέχονται στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, σε αυτές τις εταιρείες μικρής και μεσαίας κεφαλαιοποίησης (SMCs). Η Στρατηγική προτείνει ένα διαδικτυακό εργαλείο «SME ID» που θα προσφέρει έναν απλό τρόπο επαλήθευσης της κατάστασης των μικρομεσαίων επιχειρήσεων. Επιπλέον, το Δίκτυο Εκπροσώπων των ΜΜΕ θα προάγει μέτρα υποστήριξης και διευκόλυνσης της δραστηριότητας των μικρομεσαίων επιχειρήσεων στο διασυνοριακό εμπόριο. Αυτές οι νέες πρωτοβουλίες  δημοσιεύτηκαν μαζί με τον τελευταίο ετήσιο απολογισμό των μικρομεσαίων επιχειρήσεων της Ευρώπης, ο οποίος επισημαίνει την αναμενόμενη ανάπτυξη της προστιθέμενης αξίας και της απασχόλησης στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις.

Απλοποίηση των υπαρχόντων κανόνων και ψηφιοποίηση παντού: Η Επιτροπή, στο πλαίσιο της δέσμευσής της να μειώσει το κανονιστικό και το διοικητικό βάρος, για τις επιχειρήσεις, δημοσίευσε μια τέταρτη δέσμη μέτρων απλοποίησης των κανόνων για τις επιχειρήσεις. Τα μέτρα μειώνουν το ετήσιο διοικητικό κόστος των εταιρειών κατά 400 εκατομμύρια ευρώ. Μεταξύ άλλων, οι εταιρείες θα μπορούν να υποβάλλουν έγγραφα, ηλεκτρονικά, που θα αφορούν τη συμμόρφωσή τους, με τις υποχρεώσεις που απορρέουν από συγκεκριμένη νομοθεσία της Ε.Ε. για τα προϊόντα, και να παρέχουν οδηγίες για το προϊόν, ηλεκτρονικά, και όχι εγγράφως.

Βελτίωση της συνιδιοκτησίας της Ενιαίας Αγοράς: Προκειμένου τα οφέλη της Ενιαίας Αγοράς να γίνουν περισσότερο απτά, είναι σημαντικό να βελτιωθεί η πολιτική συνιδιοκτησία της, με τα κράτη-μέλη. Για τον σκοπό αυτό, τα κράτη μέλη πρέπει να ορίσουν έναν υψηλόβαθμο εκπρόσωπο της Ενιαίας Αγοράς (“Sherpa”), προκειμένου να επιβλέπει την εφαρμογή των κανόνων της Ενιαίας Αγοράς της Ε.Ε. Τα κράτη-μέλη ενθαρρύνονται, επίσης, να αποτρέψουν τα εμπόδια της ενιαίας αγοράς αξιολογώντας την αναλογικότητα των σχεδίων των εθνικών τους μέτρων.

Κοινοποίησε αυτό το άρθρο:

Περισσότερα άρθρα

Διαβάστε το τελευταίο τεύχος