Η αύξηση της συμμετοχής των γυναικών την οικονομία αποτελεί απαραίτητη συνθήκη στην προσπάθεια οικοδόμησης ενός υγιούς, βιώσιμου μοντέλου ανάπτυξης, με θετικό αποτύπωμα στην ελληνική κοινωνία.
Ας δούμε ποια είναι η εικόνα που αφορά στη συμμετοχή των γυναικών στο επιχειρείν στην Ευρώπη και ποια στη χώρα μας.
Στην Ευρώπη οι γυναίκες αποτελούν το 52% του ευρωπαϊκού πληθυσμού, και μόλις το 30% των επιχειρηματιών. Στην Ελλάδα το 25,9% των επιχειρήσεων διοικούνται από γυναίκες. Την ίδια ώρα τροχοπέδη στην ίδρυση και διοίκηση μιας επιχείρησης από γυναίκες αποτελεί και η ικανότητα πρόσβασης σε χρηματοδότηση. Σύμφωνα με στοιχεία του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ), οι γυναίκες στην Ελλάδα διαθέτουν πολύ χαμηλότερο επίπεδο χρηματοοικονομικών γνώσεων σε σχέση με τους άνδρες. Άλλη μελέτη για την ισότητα των φύλων αποκαλύπτει πως στην Ελλάδα το 63% των γυναικών χρηματοδοτούν μόνες τους τις επιχειρήσεις τους στο ξεκίνημα και χρησιμοποιούν τον δανεισμό κατά πολύ μικρότερο ποσοστό από ότι οι άνδρες. Μάλιστα, πάνω από 8 στις 10 γυναίκες δηλώνουν ότι αντλούν χρήματα από κάποιο μέλος της οικογένειας.
Ωστόσο η γυναικεία επιχειρηματικότητα πέρα από τα εμπόδια που συχνά αντιμετωπίζει, συνοδεύεται και από συγκεκριμένα δυνατά σημεία, τα οποία επηρεάζουν την πορεία και την επιτυχία μιας επιχείρησης. Στα δυνατά συμπεριλαμβάνονται η ικανότητα οικοδόμησης και διατήρησης ισχυρών σχέσεων, η ενσυναίσθηση, η προσαρμοστικότητα, η ανθεκτικότητα, η πολυδιάσταση σκέψη κ.ά.
Θα πρέπει να σημειωθεί πως για την εξέλιξη του γυναικείου επιχειρείν ιδιαίτερα σημαντική είναι η συμμετοχή των γυναικών σε εκπαιδευτικά προγράμματα και η δημιουργία επαγγελματικών δικτύων με στόχο τη βελτίωση δεξιοτήτων, εστιάζοντας στις εξελίξεις των νέων τεχνολογιών και τις μεγάλες ανατροπές που φέρνει η τεχνητή νοημοσύνη.
Αναμφίβολα η στήριξη και ανάπτυξη της γυναικείας επιχειρηματικότητας είναι καίριας σημασίας, όχι μόνο για να εξαλειφθούν οι προκαταλήψεις και οι ανισότητες που υπάρχουν απέναντι στις γυναίκες που βρίσκονται σε διοικητικές θέσεις, αλλά και για να στηριχθεί το ελληνικό επιχειρηματικό οικοσύστημα εν γένει. Η ενίσχυση της γυναικείας επιχειρηματικότητας δεν γίνεται με λόγια, χρειάζεται ένα ολοκληρωμένο σχέδιο δράσης.
Στο πλαίσιο αυτό το Βιοτεχνικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης στηρίζει με ποικίλες δράσεις τη γυναικεία επιχειρηματικότητα, διατυπώνοντας στοχευμένες προτάσεις στην Πολιτεία, προωθώντας τη δικτύωση μεταξύ γυναικών – επιχειρηματιών.
Αξίζει να σημειωθεί πως το Βιοτεχνικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης εκπροσωπείται στο διοικητικό συμβούλιο του Εθνικού Επιμελητηριακού Δικτύου Ελληνίδων Γυναικών Επιχειρηματιών που εργάζεται με προσήλωση για την προώθηση της γυναικείας επιχειρηματικότητας και την επίλυση των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν οι γυναίκες στην αγορά εργασίας.
Το ΒΕΘ στο πλαίσιο της προσπάθειας του για ενδυνάμωση της γυναικείας παρουσίας στην αγορά εργασίας κατέθεσε πρόσφατα προτάσεις για πιθανούς τρόπους συνεργασίας με το υπουργείο Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας, αναφορικά με προγράμματα και δράσεις που υλοποιεί το υπουργείο και άπτονται του επιχειρείν.
Μάλιστα σε πρόσφατη συνάντηση που είχαμε με την υφυπουργό Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας, Έλενα Ράπτη και μετά την αναφορά της υφυπουργού στο πρόγραμμα που τρέχει σε συνεργασία με τη ΔΥΠΑ και αφορά στην ένταξη άνεργων γυναικών, θυμάτων ενδοοικογενειακής βίας στην αγορά εργασίας, συζητήσαμε το ενδεχόμενο διασύνδεσης, του συμβουλευτικού κέντρου που στηρίζει τις εν λόγω γυναίκες και του επιχειρείν και πιο συγκεκριμένα με το ΒΕΘ.
Στόχος του ΒΕΘ δεν είναι άλλος από το να μιλάμε, μακροπρόθεσμα, όχι για εμπόδια, αλλά για γυναίκες που επιχειρούν, καινοτομούν, ηγούνται και πετυχαίνουν σε όλους τους τομείς.