Εξαγωγές: Το θετικό momentum και οι 2 μεγάλοι πρωταγωνιστές

Δυο μεγάλοι πρωταγωνιστές των ελληνικών εξαγωγών με διαφορετική πορεία, παράδοση και ιστορικό. Δυο τομείς που συμπαρασύρουν θετικά το σύνολο των εξαγωγών, το οποίο αναμφίβολα είναι και σήμερα ικανοποιητική. Η τρέχουσα εικόνα από το μέτωπο των εξαγωγών κρίνεται ιδιαίτερα θετική, μια εξέλιξη που έρχεται σε συνέχεια χρονιάς – ρεκόρ το 2022.

Υπενθυμίζεται επίσης πως οι εξαγωγές σημείωσαν ισχυρή άνοδο κατά 20% περίπου τον Φεβρουάριο του 2023, για 2ο συνεχή μήνα κάτι που πιστοποιεί τη δυναμική που έχουν αναπτύξει τα τελευταία χρόνια κόντρα στις σημαντικές προκλήσεις αλλά και την αβεβαιότητα του διεθνούς περιβάλλοντος.

Το «παραδοσιακό» ελαιόλαδο… σε υψηλά 6ετίας

Ιδιαίτερης σημασίας αποτελεί το γεγονός ότι το «παραδοσιακό» ελαιόλαδο αποτελεί αιχμή του δόρατος για την ελληνική οικονομία από το μέτωπο των εξαγωγών, όπως αποτυπώνεται αναλυτικά σε ειδική μελέτη της ΕΤΕ.

Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία αυτά, ενώ οι περισσότεροι κλάδοι της οικονομίας διατηρούν σε μεγάλο βαθμό τα κεκτημένα τους, το «παραδοσιακό» ελαιόλαδο σκαρφάλωσε στο υψηλότερο επίπεδο της τελευταίας 6ετίας, διπλασιάζοντας το μερίδιό του στις ευρωπαϊκές εξαγωγές.

Σε αυτό συντέλεσε η ευνοϊκή διεθνής συγκυρία, καθώς η αυξημένη ελληνική παραγωγή (+51% ετησίως) συνδυάστηκε με υψηλή διεθνή ζήτηση λόγω ξηρασίας και μειωμένης παραγωγής σε ανταγωνιστικές Μεσογειακές χώρες (-48% στην Ισπανία).

Εξάγουμε… και «πράσινη μετάβαση»

Έχοντας ως κύριες αγορές Βαλκάνια και Βόρεια Αμερική, ο «πράσινος» ηλεκτρολογικός εξοπλισμός (όπως LED και ηλεκτρικοί μετρητές) δίνουν ώθηση στον κλάδο «έντασης τεχνολογίας» μηχανήματα. Σημαντικό τμήμα αυτών παράγονται στην Ελλάδα, ενώ το υπόλοιπο προωθείται στις γειτονικές μας χώρες από ελληνικές εταιρείες που λειτουργούν ως αποκλειστικοί αντιπρόσωποι πολυεθνικών – ανάγοντας έτσι την Ελλάδα σε ρόλο περιφερειακού κέντρου, προωθώντας παράλληλα τη μεταφορά τεχνογνωσίας και ισχυροποιώντας τα εμπορικά δίκτυα στην περιοχή.

Παρά τις δυσκολίες η δυναμική διατηρείται

Τώρα μπορεί το τελευταίο διάστημα να υπάρχει μια εύλογη επιβράδυνση της δυναμικής – όπως υπογραμμίζει η μελέτη – οι Έλληνες εξαγωγείς διατηρούν το μερίδιο τους έναντι των Ευρωπαίων ανταγωνιστών τους, ενώ σύμφωνα με την ΕΤΕ, οι ελληνικές εξαγωγές το 2023 αναμένεται να συνεχίσουν να κινούνται σε ήπια ανοδικούς ρυθμούς.

Την ίδια ώρα, κομβικά στοιχεία που φαίνεται πως στηρίζουν την πορεία των εξαγωγών είναι η ενίσχυση επενδύσεων R&D και ειδικότερα η ενισχυμένη παρουσία του cluster προϊόντων υψηλής τεχνολογίας που μπορεί να ευνοήσει ευρύτερα την ανάπτυξη και εξωστρέφεια της ελληνικής οικονομίας.

Μπήκαν οι βάσεις το 2022 με ιστορικό ρεκόρ – Οι σημαντικότεροι προορισμοί των ελληνικών προϊόντων

Άξιο αναφοράς είναι το γεγονός πως το 2022 οι ελληνικές εξαγωγές κατέγραψαν ιστορικό ρεκόρ την περσινή χρονιά, ενισχύοντας το αποτύπωμα τους στο διεθνές εμπορικό γίγνεσθαι.

Συγκεντρωτικά, όπως αποτυπώνει η μελέτη του ΠΣΕ και του Κέντρου Εξαγωγικών Ερευνών και Μελετών (ΚΕΕΜ) οι εξαγωγές, για το διάστημα Ιανουαρίου – Δεκεμβρίου του 2022, αυξάνονται συνολικά κατά 14,64 δισ. ευρώ, δηλαδή κατά 37,1% και διαμορφώθηκαν στα 54,08 δισ. ευρώ από 39,44 δισ. ευρώ το 2021. Οι εισαγωγές στο ίδιο διάστημα, αυξήθηκαν κατά 27,36 δισ. ευρώ ή κατά 42,8%, με τη συνολική τους αξία να διαμορφώνεται στα 91,21 δισ. ευρώ έναντι 63,86 δισ. ευρώ κατά το δωδεκάμηνο 2021. Ως αποτέλεσμα των παραπάνω κινήσεων, το εμπορικό έλλειμμα ενισχύθηκε κατά 12,72 δισ. ευρώ ή κατά 52,1% και άγγιξε την εξεταζόμενη περίοδο τα -37,14 δισ. ευρώ από -24,42 δισ. ευρώ το έτος 2021.

Ιταλία, Βουλγαρία, Γερμανία, Κύπρος… οι καλύτεροι πελάτες

Η γειτονική Ιταλία παραμένει ο top προορισμός για τους Έλληνες εξαγωγείς, ενώ η Βουλγαρία εμφανίζεται απρόσμενα (από την 5η θέση) στην 2η θέση.

Ακολουθεί η Γερμανία, προς την οποία η αύξηση των εξαγωγών ελληνικών προϊόντων (κατά 20,9%) το 2022, οδήγησε στο να κατέλθει στην 3η από τη 2η θέση και μετά η Κύπρος καταλαμβάνοντας την 4η από την 3η θέση που κατείχε.

Σημαντικές χώρες για τα ελληνικά προϊόντα παραμένουν Τουρκία, ΗΠΑ και Ηνωμένο Βασίλειο που κατέχουν τις επόμενες θέσεις αντίστοιχα. Στην 8η θέση εμφανίζεται η Ισπανία, και έπεται η Λιβύη, ενώ το top10 κλείνει η Ρουμανία.

Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, σχεδόν 4 στα 10 ελληνικά προϊόντα όπως – είναι ευνόητο – εξάγονται σε χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Όπως εκτιμά ο ΠΣΕ, η αναθεώρηση της στρατηγικής ανάπτυξης και η επικέντρωση στις αγορές που έχουν τις περισσότερες προοπτικές, εκτιμάται ότι μπορούν να οδηγήσουν σε ένα ακόμη ιστορικό ρεκόρ τις ελληνικές εξαγωγές. Υπό την προϋπόθεση βεβαίως ότι θα συνεχισθεί η στήριξη από την Ελληνική Πολιτεία, μέσα από το Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Εξωστρέφειας.

Κοινοποίησε αυτό το άρθρο:

Περισσότερα άρθρα

Διαβάστε το τελευταίο τεύχος