H ΠΡΑΣΙΝΗ «START UP» ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΕΙΦΟΡΙΑ ΤΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ

Data και αειφορία = Dataphoria στο «μικροσκόπιο»

Συνέντευξη στην Φωτεινή Νάσσου

Είναι οι θριαμβευτές του Sustai-nability Hackathon, μιας δράσης ανοιχτής καινοτομίας η οποία αναπτύχθηκε με πρωτοβουλία της Lidl Ελλάς και του Κοινωφελούς Ιδρύματος Αθανάσιος Κ. Λασκαρίδης, στο πλαίσιο της εθνικής καμπάνιας «Ελλάδα χωρίς πλαστικά μιας χρήσης» υπό την αιγίδα του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας.

Η Dataphoria, της Φένιας Σούρλα και του Αναστάση Σταμάτη, είναι ένας διαρκής αγώνας για την καινοτομία και την αειφορία, για ένα καλύτερο και βιώσιμο μέλλον. Δυο νέοι άνθρωποι, μηχανικοί, που γνωρίστηκαν στα φοιτητικά έδρανα του Πολυτεχνείου, έφτασαν να «σαρώνουν» τα βραβεία διεθνώς. Βασική καινοτομία της Dataphoria είναι, πως ενώνει τα δεδομένα με την αειφορία και τη βιώσιμη ανάπτυξη και δημιουργεί ένα περιβάλλον, το οποίο σέβονται όλες οι επιχειρήσεις μέσω της καταγραφής του αποτυπώματος άνθρακά τους σε αυτό, χρησιμοποιώντας τις πιο αξιόπιστες και εγκεκριμένες από τον κλάδο μεθοδολογίες. Στόχος είναι να μπει η αειφορία στο DNA των επιχειρήσεων και των Δημόσιων Οργανισμών. Τα υπόλοιπα δεν είναι ιστορία. Είναι το (καλύτερο) μέλλον!

Ποιο είναι το αντικείμενο της Dataphoria;
Η Dataphoria, είναι μια εταιρεία, η οποία παρέχει υπηρεσίες ανάλυσης και οπτικοποίησης δεδομένων, που σχετίζονται με δείκτες βιώσιμης ανάπτυξης. Οι επιχειρήσεις, οι οργανισμοί και οι δήμοι, καλούνται πλέον να μετρούν, να παρακολουθούν και να βελτιώνουν τις επιδόσεις τους, σε ό,τι αφορά το Περιβάλλον (Ε), την Κοινωνία (S) και τη Διακυβέρνηση (G). Στην Dataphoria αναπτύσσουμε την πρώτη Analytics-as-a-Service λύση για την αειφορία. Μια πλατφόρμα μέσω της οποίας μπορούμε να μετράμε, να παρακολουθούμε και να οπτικοποιούμε τα ESG κριτήρια, βοηθώντας τις επιχειρήσεις και τους δήμους στη μετάβασή τους σε ένα πιο βιώσιμο μέλλον.

Πώς μπαίνετε στα πρωτογενή δεδομένα των επιχειρήσεων και ποιος είναι ο στόχος;
Χρησιμοποιούμε τις αρχές της επιστήμης των δεδομένων και με κατάλληλες διαδικασίες, στήνουμε γέφυρες επικοινωνίας μεταξύ οποιουδήποτε συστήματος συλλογής δεδομένων διαθέτει η κάθε επιχείρηση και των δικών μας αλγορίθμων. Τα δεδομένα που μπορούν να συνθέσουν τη συνολική εικόνα της επιχείρησης, σε ό,τι αφορά την επίδοσή της σε όρους ESG, μπορεί να βρίσκονται σε περισσότερες από μία πηγές, με διαφορετικό τρόπο συλλογής και αποθήκευσης. Στόχος μας είναι να λάβουμε τα πρωτογενή δεδομένα, από όλες τις διαφορετικές πηγές, ώστε να υπολογιστούν οι κατάλληλοι δείκτες με αυτοματοποιημένο και αξιόπιστο τρόπο.

Dataphoria, Women In Business & Science

Αυτή η ανάγκη προέκυψε τα τελευταία χρόνια και πώς θα εξελιχθεί στο μέλλον;
Τα τελευταία χρόνια βιώνουμε πολύ έντονα τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής, κάτι που οδήγησε στην ανάγκη λήψης αποφάσεων και στρατηγικών, που θα μας θωρακίσουν απέναντι στις δυσμενείς συνθήκες που δημιουργούνται. Οι επιχειρήσεις καλούνται να παίξουν καθοριστικό ρόλο, καθώς οι δραστηριότητές τους επηρεάζουν και επηρεάζονται σημαντικά από τις περιβαλλοντικές και κοινωνικές συνθήκες. Η ανάπτυξη και κερδοφορία μιας επιχείρησης, δεν θα μπορεί να επιτευχθεί, εάν δεν μπορέσει να διαχειριστεί τα ρίσκα και τις προκλήσεις που προκύπτουν από το περιβάλλον της. Ως εκ τούτου, οι επιχειρήσεις θα πρέπει πολύ γρήγορα να προσαρμόσουν τις δραστηριότητές τους, με τρόπο που θα εξασφαλίζουν ένα πιο βιώσιμο μέλλον και ταυτόχρονα, οι ESG δείκτες, θα αποτελούν αναπόσπαστο και σημαντικό κομμάτι στη λήψη των αποφάσεων αλλά και της χρηματοδότησης.

Τι σημαίνει περιβάλλον για μια επιχείρηση;
Ό,τι επηρεάζει και επηρεάζεται από τον κοινωνικό, οικονομικό και φυσικό περίγυρο της επιχείρησης. Μέσω των δραστηριοτήτων της, η επιχείρηση, έχει αντίκτυπο στις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου, στην αξιοποίηση των φυσικών πόρων και στον τρόπο χρήσης των προϊόντων και υπηρεσιών της. Παράλληλα, η επιχείρηση επηρεάζεται από το ίδιο το περιβάλλον. Ακραία καιρικά φαινόμενα, φυσικές καταστροφές, υψηλές θερμοκρασίες και η εξάντληση των φυσικών πόρων, σε ένα συνεχώς μεταβαλλόμενο τοπίο, έχουν σημαντική επίδραση στην επιβίωση και ανταγωνιστικότητα της επιχείρησης. Επομένως, η επιχείρηση, πρέπει να λαμβάνει υπόψη την αλληλεπίδρασή της με το περιβάλλον και να ενσωματώσει πρακτικές, που θα συμβάλουν στη βιωσιμότητα και τη μείωση του αντικτύπου της.

Τι είναι το net zero και πώς μπορούμε να φτάσουμε εκεί; Πώς θα μεταβούμε στην αειφορία;
Το net zero, ουσιαστικά, περιγράφει την κατάσταση, στην οποία πετυχαίνουμε μηδενικές εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα. Αυτός ο στόχος, αντικατοπτρίζει, την ανάγκη της μείωσης των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου αλλά και της ανάπτυξης δραστηριοτήτων, που δεσμεύουν και απορροφούν διοξείδιο του άνθρακα. Για να καταφέρουμε να φτάσουμε εκεί και να έχουμε κάνει μια πραγματική μετάβαση στην αειφορία, θα πρέπει να μεταμορφώσουμε τον τρόπο με τον οποίο ασκούμε τις οικονομικές μας δραστηριότητές και να εντάξουμε στην καθημερινότητά μας, στρατηγικές και πρακτικές, με τις οποίες θα εξασφαλίζουμε ότι οι επόμενες γενιές θα βρουν τον πλανήτη, στην ίδια, τουλάχιστον, κατάσταση με αυτή που τον παραλάβαμε εμείς. Η προσέγγιση, θα πρέπει να είναι ταυτόχρονα top-down και bottom-up, ώστε να προλάβουμε να ανατρέψουμε τα δυσοίωνα σενάρια, για τα οποία μας προειδοποιεί η επιστημονική κοινότητα.

Ποιες διακρίσεις έχετε αποσπάσει μέχρι στιγμής;
Η Dataphoria, ιδρύθηκε πριν από περίπου 2,5 χρόνια, από εμένα και τον Αναστάση Σταμάτη, από την ανάγκη μας να αξιοποιήσουμε τις τεχνικές μας γνώσεις και τις επαγγελματικές μας δεξιότητες σε ένα σκοπό, με θετικό αντίκτυπο για την κοινωνία και το περιβάλλον. Έχοντας αντιληφθεί την αξία που μπορεί να δημιουργήσει η τεχνολογία σε θέματα αειφορίας, αποφασίσαμε να κάνουμε πραγματικότητα το όνειρό μας με τη δημιουργία μιας “data-for-green” επιχείρησης στη χώρα μας.

Από τα πρώτα μας βήματα, στραφήκαμε στην υποστήριξη του οικοσυστήματος καινοτομίας της Ελλάδας, ώστε να πάρουμε εμπειρίες και γνώσεις, που θα βοηθούσαν δύο Μηχανικούς, να στήσουν μια οικονομικά και περιβαλλοντικά βιώσιμη επιχείρηση. Στις αρχές του 2021, φτάσαμε στα ημιτελικά του MIT Enterprise Forum of Greece, ενώ στα τέλη της ίδιας χρονιάς, διακριθήκαμε στο ClimAccelerator BEYOND του EIT Climate-KIC και στο FutureMakers, έναν διαγωνισμό της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Το 2022, αποσπάσαμε την πρώτη θέση στον Πανελλήνιο διαγωνισμό “Sustainability Hackathon”, που συνδιοργανώθηκε από το Κοινωφελές Ίδρυμα Α.Κ. Λασκαρίδης και τη Lidl Hellas, με την τεχνική υποστήριξη της Crowdpolicy. Κάθε διαγωνισμός, κάθε επιταχυντής, μας έφερνε ένα βήμα πιο κοντά στην εξέλιξη του επιχειρηματικού μας μοντέλου και τη δημιουργία μιας οικονομικά βιώσιμης επιχείρησης.

Πώς η ιδέα μετατράπηκε σε βιώσιμη επιχείρηση;
Η δημιουργία μιας επιχείρησης είναι πολλά περισσότερα από μια ιδέα. Είναι οι άνθρωποι που συναντήσαμε στον δρόμο μας και πίστεψαν σε αυτή την ιδέα. Είναι οι συνεργάτες, που ενώσαμε τις δυνάμεις μας, για να κατασκευάσουμε την αξιόπιστη τεχνολογία που θα υποστηρίζει τον σκοπό μας. Και βεβαίως, ακούσαμε προσεκτικά την αγορά και προσαρμόσαμε την ιδέα μας, βάσει των τάσεων και των αναγκών, που εμφανίζονται στον τομέα της βιωσιμότητας. Έτσι, με σκληρή δουλειά, αφοσίωση και συνεχή προσπάθεια, χτίζουμε μια βιώσιμη επιχείρηση, που στοχεύει όχι μόνο στην οικονομική μας επιβίωση, αλλά και στην προώθηση της περιβαλλοντικής βιωσιμότητας και τη δημιουργία θετικού κοινωνικού αντίκτυπου.

Είναι έτοιμες οι επιχειρήσεις στην Ελλάδα να βάλουν την αειφορία στο DNA τους;
Η αειφορία, αποτελεί μεγάλη πρόκληση για τις επιχειρήσεις στην Ελλάδα. Οι οδηγίες από την Ευρωπαϊκή Ένωση, οι νόμοι από τα κράτη και οι προσδοκίες των πολιτών, δημιουργούν ένα πλαίσιο όπου η βιώσιμη ανάπτυξη είναι δεσμευτική και απαραίτητη. Οι επιχειρήσεις, έχουν ξεκινήσει να αντιλαμβάνονται την ανάγκη για αλλαγή και προσαρμογή στις περιβαλλοντικές και κοινωνικές προκλήσεις. Τα επόμενα χρόνια, θα ζήσουμε, μια τεράστια αλλαγή στον τρόπο που παράγουμε, μετακινούμαστε, καταναλώνουμε. Η μετάβαση στην αειφορία, δεν θα είναι απλώς επιλογή, αλλά θα αποτελεί ζήτημα επιβίωσης για τις επιχειρήσεις. Στη Dataphoria, είμαστε εδώ, για να υποστηρίξουμε όλες τις επιχειρήσεις, σε αυτό το περίπλοκο και απαιτητικό ταξίδι, προς τη βιωσιμότητα, με δεδομένα.

Τι σχεδιάζετε για το μέλλον;
Έχοντας αφιερώσει δύο χρόνια σε συνεργασίες με μικρομεσαίες επιχειρήσεις και δήμους, μόλις ολοκληρώσαμε το πρώτο μας Proof of concept, με μια εισηγμένη επιχείρηση, ώστε να προσφέρουμε τις υπηρεσίες μας, αξιοποιώντας πιο περίπλοκες πηγές δεδομένων και προσφέροντας εξειδικευμένα KPIs. Αυτή τη στιγμή, ετοιμαζόμαστε να φέρουμε τη λύση μας στην αγορά των μεγάλων επιχειρήσεων. Ταυτόχρονα, προχωράμε στην αναζήτηση επενδυτών, ώστε να επιταχύνουμε την ανάπτυξή μας και να μεγαλώσουμε γρήγορα τον αντίκτυπό μας. Ξέρουμε ότι δίνουμε μάχη με τον χρόνο, τη μάχη απέναντι στην κλιματική αλλαγή.

Κοινοποίησε αυτό το άρθρο:

Περισσότερα άρθρα

Διαβάστε το τελευταίο τεύχος