Συνέντευξη στη ΦΩΤΕΙΝΗ ΝΑΣΣΟΥ
Το όνομα της είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με τον ξενοδοχειακό κλάδο. Τριάντα εννέα χρόνια εργάζεται στο ίδιο πολυτελές ξενοδοχείο, το NJV Athens Plaza, στην καρδιά της Αθήνας. Από τη ρεσεψιόν στη Γενική Διεύθυνση, η Βάνα Λαζαράκου ανέβηκε σκαλί-σκαλί την ιεραρχία, με σκληρή δουλειά, πίστη και αφοσίωση στο στόχο. Παρόλα αυτά, όπως εξομολογείται, λατρεύει να επιστρέφει σπίτι, να ηρεμεί στο δικό της λιμάνι…
Πώς κατακτήσατε την κορυφή; Ποια στοιχεία του χαρακτήρα σας αποτέλεσαν εφόδια για την επαγγελματική σας εξέλιξη;
Δεν το σκέφτηκα ποτέ ως «κορυφή». Έφτασα στη Γενική Διεύθυνση με καθημερινή προσήλωση στη δουλειά μου, σε όποια θέση και να ήμουν. Πάντα μεθοδική, οργανωτική και γεμάτη περιέργεια για την επόμενη ημέρα. Σίγουρα η παιδεία που πήρα από το σπίτι μου έπαιξε σημαντικό ρόλο στην πορεία μου μέχρι σήμερα.
Η παρουσία σας στο χώρο αυτόν είναι μακρά και έχει περάσει από πολλά στάδια. Μιλήστε μας για τη διαδρομή αυτή. Γιατί πιστεύετε ότι είστε κατάλληλη για τη διευθυντική θέση;
Ακριβώς επειδή πέρασα από όλα τα τμήματα του ξενοδοχείου. Δεν υπάρχει χάρτης διαδρομής. Όταν ξεκίνησα στη ρεσεψιόν του τότε Le MERIDIEN με μόνα εφόδια το ΤΕΙ/Διοίκηση Επιχειρήσεων και τις Δημόσιες Σχέσεις σε ιδιωτικό κολλέγιο, δεν είχα στο νου μου τη Γενική Διεύθυνση -και πώς, άλλωστε, τόσο μικρή να είχα τέτοιο στόχο; Ήμουν μία ξενοδοχοϋπάλληλος που έκανε καλά τη δουλειά της και από τη ρεσεψιόν με επέλεξαν για το τμήμα κρατήσεων, μετά στη θέση της Supervisor και μετά υπεύθυνη πωλήσεων, υπεύθυνη μάρκετινγκ, υπεύθυνη δημοσίων σχέσεων… Τον Μάρτιο του 2013 τοποθετήθηκα Διευθύντρια του Τμήματος Πωλήσεων, φτάνοντας στην τιμητική θέση της Γενικής Διευθύντριας τον Μάιο του 2018.
Εργάζεστε 39 χρόνια στο ίδιο πολυτελές ξενοδοχείο, συνδυάζοντας άριστα την εμπειρία με τη γνώση. Αλήθεια, σας αρέσει να επιστρέφετε σπίτι;
Το σπίτι μου είναι η δική μου φωλιά και η οικογένεια μου το δικό μου λιμάνι για ηρεμία, γαλήνη και ανασυγκρότηση. Και μου αρέσει πολύ να επιστρέφω σ’ αυτό κάθε ημέρα, κάθε φορά.
Πώς χειρίζεστε την πίεση στην εργασία;
Με ψυχραιμία. Ένα πράγμα κάθε φορά. Πάντα στο επίκεντρο ο πελάτης και το προσωπικό μας. Δεν θεώρησα ποτέ ότι είμαι υπεράνθρωπος, αλλά με τακτ, ευγένεια, λογική και καθαρό μυαλό διαχειρίζομαι την κάθε μέρα με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.
Ποια ήταν η πιο ικανοποιητική εμπειρία ως διευθύντρια;
Η περίοδος Covid, όσο και αν ακούγεται οξύμωρο. Γιατί καταφέραμε, κυρίως με τους προϊσταμένους των τμημάτων, να ξεπεράσουμε το υγειονομικό άγνωστο εμπόδιο και να βγούμε δυνατοί, υγιείς και πιο σοφοί. Σε αυτό βοήθησε ότι ήμασταν το μόνο ξενοδοχείο της πόλης που έμεινε σε λειτουργία την περίοδο Μαρτίου – Ιουνίου 2020, όταν υποχρεωτικά έκλεισαν όλα τα ξενοδοχεία και εμείς έπρεπε να συνεχίσουμε να λειτουργούμε με ασφάλεια και να αναλάβουμε με υπευθυνότητα τη φιλοξενία όλων των επισκεπτών της Αθήνας, σε όλη τη διάρκεια αυτής της δύσκολης περιόδου.
Πώς αντιμετωπίζετε ένα μέλος με χαμηλή απόδοση στην ομάδα σας;
Ο κάθε άνθρωπος έχει τις δικές του δυνατότητες και τη δική του κουλτούρα. Εγώ προσπαθώ να διακρίνω τα θετικά του στοιχεία και να παίρνω το καλύτερο από τον κάθε έναν. Πιστεύω ότι όλοι οι άνθρωποι έχουν και θετικά και αρνητικά στοιχεία στο χαρακτήρα τους. Με εμπιστοσύνη, προτροπή και ομαδικότητα πιστεύω ότι καταφέρνω να αντλώ πάντα τα καλύτερα χαρακτηριστικά του εαυτού τους. Με τον τρόπο αυτό αποκτούν και οι ίδιοι καλύτερη ψυχολογία και προσπαθούν περισσότερο για την καλυτέρευση της απόδοσής τους. Για μένα η στρατηγική είναι μια ενδοεπιχειρησιακή συζήτηση, με σκοπό καθένας να συναισθάνεται τη σοβαρότητα της εργασίας και του ρόλου του μέσα στο ξενοδοχείο.
Είστε μια γυναίκα σε θέση ευθύνης. Έχει τελικά επιτευχθεί στον επαγγελματικό σας χώρο η ισότητα των φύλων στη χώρα μας;
Ποτέ δεν ένοιωσα στο NJV ATHENS PLAZA ανισότητα φύλων. Υπήρχε ισότητα σε όλη τη διάρκεια της καριέρας μου, καθώς παίζει ρόλο και η φύση του κάθε κλάδου. Ο ξενοδοχειακός κλάδος είναι ο πιο δεκτικός σε όλων των ειδών τους ανθρώπους, πελάτες και εργαζομένους. Άλλωστε, ποτέ δεν έβαλα τον εαυτό μου σε μειονεκτική θέση έναντι των ανδρών και πάντα ένιωθα ισάξια. Αυτή η σωστή τοποθέτηση του εαυτού μου σε σχέση με το άλλο φύλο ξεκινά και πάλι από την παιδεία, τη δύναμη και τον σεβασμό που είχα από παιδί στο σπίτι μου.
Πώς συνδυάζετε τις επαγγελματικές υποχρεώσεις με τις οικογενειακές;
Στην αρχή ήταν δύσκολα, αλλά τουλάχιστον η θέση της Γενικής Διευθύντριας ήρθε σε μια καλή εποχή που τα παιδιά μου είναι πια μεγάλα και έχουν χαράξει την πορεία τους. Πάντα η οικογένεια ήταν και είναι η προτεραιότητα μου, αλλά υπάρχουν και σε αυτήν κανόνες και σωστή οργάνωση. Το θέμα είναι να αξιοποιείς τον χρόνο σου σωστά, καθώς δεν υπάρχει μαγική συνταγή.
Ποιο είναι το προφίλ των τουριστών που επισκέπτονται το ξενοδοχείο σας; Υπάρχουν επαναλαμβανόμενοι πελάτες;
Πράγματι, στο ξενοδοχείο μας έχουμε μεγάλο ποσοστό επαναλαμβανόμενων πελατών και αυτό επειδή έχει χτιστεί μια σχέση εμπιστοσύνης με τους πελάτες μας και οι ίδιοι εισπράττουν το οικογενειακό περιβάλλον και την πολύτιμη ελληνική φιλοξενία που κυριαρχεί στο NJV ATHENS PLAZA. Παράλληλα, υπάρχει μεγάλη κατηγορία επισκεπτών που επιλέγουν το ξενοδοχείο λόγω του ότι έχει αποδείξει έμπρακτα ότι είναι αειφόρο. Η πλειοψηφία των ταξιδιωτών σήμερα αναγνωρίζει την αξία και την ανάγκη για πρακτικές βιώσιμης διαχείρισης από τους τουριστικούς φορείς, υπό την προϋπόθεση ότι αυτές οι πρακτικές είναι πραγματικά αναγνωρίσιμες και αποτελεσματικές. Η μετά COVID εποχή και οι επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής ωθούν τους ταξιδιώτες και κυρίως αυτούς της GEN Z να επιλέγουν το κατάλυμά τους με κριτήρια βιωσιμότητας.
Όσοι έχουν επίγνωση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων του τρόπου ζωής τους, ακόμη και όταν πρόκειται για διακοπές, υιοθετούν βιώσιμες συμπεριφορές, όπως η μείωση σπατάλης τροφίμων, η μείωση των απορριμμάτων και των πλαστικών μιας χρήσης, η μείωση της κατανάλωσης νερού και ηλεκτρικής ενέργειας. Αυτοί επιλέγουν το ξενοδοχείο μας, καθώς όλα τα παραπάνω αποτελούν μέρος της φιλοσοφίας και της καθημερινότητάς του.
Πώς θέλετε να αισθάνονται οι πελάτες σας μέσα στο ξενοδοχείο και ποιο είναι το μήνυμα που θα πάρουν μαζί τους φεύγοντας;
Ένα ξενοδοχείο πόλης δεν μπορεί να δημιουργήσει αξέχαστες εμπειρίες, όπως μπορούν ξενοδοχεία στα νησιά ή γενικά στα resorts. Όμως, ένα city hotel, όπως εμείς, μπορεί να εξασφαλίσει την ποιότητα, την ασφάλεια, τον επαγγελματισμό που χρειάζεται ο πελάτης, ώστε να αναχωρεί κάθε φορά ευχαριστημένος. Αυτό είναι που εμείς προσπαθούμε καθημερινά, πέρα από το ιδανικό location που έχουμε στο κέντρο της πόλης και που μας βοηθά να παραμένουμε πάντα μέσα στις πρώτες επιλογές διαμονής, δίνοντας τον καλύτερο εαυτό μας για να έχουμε ευχαριστημένους πελάτες.
Ποιο είναι το μότο σας στο NJV Athens Plaza;
Η κουλτούρα, ο πολιτισμός, η αειφόρος ανάπτυξη και η φιλοξενία καθορίζουν το DNA του ξενοδοχείου μας.
Ο τουρισμός είναι σταθερά ο βασικός πυλώνας της ελληνικής οικονομίας. Πώς πήγε το 2022; Ήταν πράγματι εντυπωσιακή η ανάκαμψη μετά τη διετία της πανδημίας;
Ναι, πράγματι ήταν εντυπωσιακή η ανάκαμψη μετά από 2 χρόνια COVID, καθώς το δικό μας ξενοδοχείο πέτυχε τα ίδια αποτελέσματα με το 2019 που θεωρείται χρονιά σταθμός για τον Τουρισμό. Βέβαια, δεν θεωρώ τίποτα τυχαίο, πιστεύω ότι η συνέπεια και ο σεβασμός προς τον πελάτη όλα αυτά τα χρόνια, καθώς και η σχέση εμπιστοσύνης και προϊόντος-τιμής έφεραν την ανάκαμψη.
Ποια είναι τα σχέδια και οι στόχοι της εταιρείας για το μέλλον;
Κοιτώντας το μέλλον με αισιοδοξία και καθαρό μυαλό, η συνεχής εκπαίδευση και εξειδίκευση του προσωπικού μας, η αρτιότητα των υπηρεσιών μας, ο εκσυγχρονισμός των δωματίων, ο τεχνολογικός εξοπλισμός μας και η δημιουργία νέων χώρων εστίασης στο ξενοδοχείο, αποτελούν τους στόχους της εταιρείας μας.